DMSO, wat is dat?

18-07-2024

DMSO is een eenvoudige, kleine molecule met verbazingwekkende chemische, biologische en fysische eigenschappen.

Een interessante eigenschap is de "exotherme reactie". Wanneer DMSO wordt verdund met water, komt er warmte vrij. Het flesje met de medicatie zal warm aanvoelen. Dit is een tijdelijke, onschadelijke reactie.

Hydroxylradicalen (OH) zijn alomtegenwoordig en zeer schadelijk voor de gezondheid. DMSO combineert met, en neutraliseert zo, deze gevaarlijke kleine tijdbommen die je individuele cellen letterlijk kunnen laten ontploffen. DMSO combineert met het hydroxylradicaal, voegt water toe en de nieren scheiden dit chemische complex uit in de urine. Het genereren van "vrije radicalen" zoals hydroxyl, chloride en andere is een van de belangrijkste factoren in het ziekteproces, ongeacht de toestand van de ziekte.

Dit is een belangrijke reden waarom DMSO, een "vrije radicalenvanger", nuttig is bij de behandeling van veel aandoeningen zoals kanker, artritis en aderverkalking. DMSO vervangt water in de levende cel en kan door deze opmerkelijke eigenschap de zieke cel genezen door vrije radicalen in de cel te vernietigen. DMSO verhoogt ook de doorlaatbaarheid van celmembranen, waardoor gifstoffen uit de cel worden gespoeld.

Allergische reacties worden verminderd door DMSO, dat de weerstand van het lichaam tegen infecties verhoogt door een aantal ingewikkelde mechanismen.

GENEESMIDDELENTRANSPORTEIGENSCHAPPEN VAN DMSO

Veel geneesmiddelen opgelost in DMSO behouden hun therapeutische activiteit en hun specifieke eigenschappen gedurende een lange periode. DMSO handhaaft niet alleen de werking van de erin opgeloste geneesmiddelen, maar versterkt en vermenigvuldigt deze zelfs, waardoor lagere doses kunnen worden toegediend dan normaal nodig zijn om een bevredigende respons te krijgen. Bepaalde in DMSO opgeloste geneesmiddelen, zoals insuline, corticoïden, antibiotica, pyrazolische derivaten en cystostatica, kunnen in lagere doseringen dan normaal worden gebruikt zonder dat hun therapeutische werkzaamheid afneemt. Bovendien worden hun ongewenste bijwerkingen sterk verminderd als ze in DMSO-oplossing gaan.

In orgaanbanken over de hele wereld worden organen en weefsels opgeslagen en bewaard in DMSO zodat ze beschikbaar zijn voor transplantatie en transplantatie. Weefsels zoals rode bloedlichaampjes voor transfusies en sperma voor kunstmatige inseminatie worden op deze manier bewaard. Als doordringende drager van geneesmiddelen is DMSO onovertroffen. Het vervoert noodzakelijke geneesmiddelen gemakkelijk naar elk deel van het lichaam voor een therapeutisch effect. Het gaat door celmembranen en weefsels heen. Het is altijd in staat om door de endotheellaag van de slagaderwanden, hersenvliezen, gezonde huid, slijmvliezen en andere weefsels te dringen.

Intraveneuze of intramusculaire injectie van DMSO komt in de vloeistof van het hoofd en de wervelkolom terecht. Wanneer het geïnjecteerd wordt binnen een omhulsel zoals dat rond een spier of zenuw, verschijnt het snel in de bloedstroom. Het centrale zenuwstelsel reageert anders op DMSO dan op andere geneesmiddelen omdat DMSO de bloed-hersenbarrière passeert, er gemakkelijk doorheen gaat en er weer uit stroomt. Andere geneesmiddelen passeren deze meestal ondoordringbare bloed-hersenbarrière samen met het oplosmiddel. wanneer ze er moleculair mee vermengd zijn.

Chemische basisprocessen op zenuwcelniveau worden gestimuleerd in het centrale zenuwstelsel door het gebruik van DMSO. Het maakt het transport van aminozuren naar de hersenen mogelijk, waar ze deelnemen aan de synthese van glutaminezuur en andere elementen die, opgenomen in de metabolische cyclus in de hersenen, de functionele activiteit van de neuronen en de hersenen van energie voorzien. Deze functionele stimulatie maakt de correctie mogelijk van veel neurologische syndromen die worden gekenmerkt door mentale deficiëntie, tragere hersenactiviteit, geheugenverlies, depressie en angst.

Op experimentele basis is DMSO plaatselijk, subcutaan, intramusculair, intraperitoneaal, intraveneus, oraal, intrathecaal en door inademing toegediend. Het is toegediend in het oog, op de slijmvliezen en in de urineblaas. Het is toegediend aan proefdieren maar ook aan mensen. In de Verenigde Staten is DMSO momenteel een experimenteel geneesmiddel voor menselijk gebruik en het is vrijgegeven als een geneesmiddel op voorschrift,  van een dierenarts voor de behandeling van acute musculoskeletale verwondingen en ontstekingen bij paarden.

Op het moment van schrijven is DMSO alleen nog goedgekeurd voor gebruik bij interstitiële cystitis, een relatief zeldzame blaasaandoening. Het wordt al drie decennia voorgeschreven aan mensen door klinieken in delen van Europa en Zuid-Amerika.

Zorgverzekeraars hebben lak aan de expertise van dermatologen en apothekers en zijn in 2015 begonnen met het rücksichtslos en zonder enig benul schrappen van de vergoedingen van allerlei magistrale bereidingen en FNA preparaten. Ondanks protesten van de beroepsverenigingen NVDV en KNMP worden diverse dermatica niet meer vergoed. De motieven van de verzekeraars zijn onduidelijk. De kosten van de magistrale dermatica zijn verwaarloosbaar in verhouding tot wat er in Nederland omgaat aan geneesmiddelen, vooral door de toenemende kosten van de dure geneesmiddelen en weesgeneesmiddelen. Patiënten, vooral chronische patiënten, psorasis patiënten, en kinderen met eczeem en ichtyosis komen in de problemen door het schrappen van de magistrale bereidingen. Het is onbegrijpelijk dat zorgverzekeraars denken te kunnen bepalen wat de beste behandeling is voor een specifieke patiënt en wat werkt en niet werkt. In de samenleving ontstaat steeds meer weerstand tegen de ongebreidelde macht van de zorgverzekeraars. De verantwoordelijke politici grijpen echter niet in. (Auteur(s):dr. Jan R. Mekkes. Dermatoloog, Amsterdam UMC)

DMSO heeft een sterke waterstofbinding met hydroxylgroepen. Het belang van DMSO als vanger van hydroxylradicalen is dat dit chemische ion dominant is bij artritis. Hydroxylradicalen zijn verantwoordelijk voor het afbreken van de gewrichtsvloeistof en het kraakbeen van de gewrichten. Als een van de weinige bekende stoffen die verantwoordelijk zijn voor het ontgiften van deze radicalen, vormt DMSO een dimethylsulfon plus water met de hydroxylion. Deze worden gemakkelijk uitgescheiden uit het lichaam.

Het neutraliseren van deze zeer giftige vrije radicalen veroorzaakt de vermindering van ontstekingen en pijn bij artritis. Dit is waarschijnlijk het belangrijkste mechanisme waardoor DMSO effectief werkt tegen artritis. Overigens werkt DMSO op een vergelijkbare therapeutische manier tegen de pathologische biochemische veranderingen bij kanker, atherosclerose en alle andere omstandigheden waarin er een overwicht is aan vrije-radicalengeneratie.

Als superoxide anionen in grote hoeveelheden aanwezig zijn als gevolg van ecologische veranderingen zoals stralingstoxiciteit, watervervuiling, chemotherapie of andere stressoren, wordt het vermogen van het lichaam om te ontgiften aangetast. In plaats daarvan vormen superoxide en superoxide dismutase waterstofperoxide. Er vindt lipide peroxidatie plaats. Er ontstaan meer hydroxylradicalen die celschade veroorzaken met degeneratieve ziekten tot gevolg. DMSO compenseert deze effecten en brengt het lichaam terug in een meer normale toestand. Pathologie met vrije radicalen is een ingewikkeld onderdeel van vrijwel elke stofwisselingsstoornis die je maar kunt bedenken.

Ter illustratie: kanker produceert enorme hoeveelheden waterstofperoxide, die vervolgens het hydroxylradicaal genereren. Dit is waarschijnlijk een van de redenen waarom DMSO waardevol is gebleken bij de behandeling van kanker. Holistische artsen gebruiken het clandestien voor dat doel. Het is geen "wondermiddel", maar in het totale metabolische programma tegen kanker is DMSO heel nuttig als aanvulling. DMSO heeft ook een effect op eiwitten en nucleïnezuren. Het heeft uitstekende solventeigenschappen voor kleurstoffen, zetmeel, cellulose en zijn derivaten, lignine, vinylpolymeren en copolymeren, polyvinylalcohol, acetaat, halogeniden en andere dingen die te talrijk zijn om op te noemen in deze vluchtige beschrijving van zijn farmacologische effecten. Beter dan water in associaties gebaseerd op de inductie van twee polen in aromatische ringen, is DMSO in staat om plaatsen uit te wisselen met "gebonden" watermoleculen in relatief immobiele eiwitstructuren. Het heeft de unieke eigenschap om door de huidbarrière heen te dringen zonder weefselbeschadiging. Er lijkt sprake te zijn van een losgeraakte eiwitstructuur als gevolg van de vervanging van water in de huid.

In een conference call lezing van het American College of Advancement in Medicine in mei 1980 zei Dr. Jacob: "DMSO is letterlijk het alter ego van water. Het beweegt door membranen en vervangt water zodat het stoffen door cellen trekt die er normaal gesproken niet doorheen zouden bewegen. Dit is het basiswerkingsmechanisme. De DMSO-waterbinding is 1,3 keer sterker dan de water-waterbinding." Deze eigenschap van een betere binding met water dan de watermoleculen zelf is zeer belangrijk. Het is waarschijnlijk dat het DMSO tot een heel andere helende kracht maakt dan alles wat de medische wetenschap tot nu toe heeft gekend.

Bron: DMSO, Nature's Healer, Dr. Morton Walker

Meer weten? Schrijf je in. Gebruikersregistratie