Gezondheid en bewijs.

11-01-2024

Systeemziekten en welvaartziekten zoals allergiën, hart- en vaatziekten of kanker kwamen tienduizend jaar geleden niet of nauwelijks voor. De fysiologische en voedingswetenschappelijke kennis is niet het eigendom van een handje vol wetenschappers. Op dit gebied is door veel mensen onderzoek gedaan en er is veel over gepubliceerd. Op www.pubmed staan verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek en publicaties.

De weg naar het moment van ziek worden is als een film met een groot aantal scènes en een triest einde. Die weg is vaak heel lang en gaat langs verschillende fasen met heel uiteenlopende lichaamsreacties, zoals pijn of zwellingen. Allebei onaangenaam maar, afhankelijk van de situatie, ook nuttig als bescherming van het aangedane lichaamsdeel. Aan de hand daarvan kan een patroon van oorzaken zichtbaar worden gemaakt. Aan de oplossing daarvan levert het bereiden van voedsel op basis van stofwisselingsprocessen (werkingsmechanismen) een significante bijdrage.

Natuurlijke voedingsmiddelen zijn door hun ontelbaar vele bestanddelen zeer goed in staat om de oorzaken van complexe ziektegeschiedenissen te beïnvloeden. Ze kunnen de bloeddruk beïnvloeden, de lichaamstemperatuur, de bloedsuikerspiegel en alle andere systemen die helpen om het evenwicht (homeostase) in het lichaam te reguleren.

Stress-systemen bewaken de genoemde variabelen en worden geactiveerd bij verstoringen. De stressreactie is passend en oplossingsgericht.

Maaaaar, onze wereld is in de loop van de laatste paar eeuwen drastisch veranderd. Onze voorouders  leden onder 'echte' stress, zoals honger, dorst, ernstig gevaar, infectieziekten en kou, hitte, onweer enz. Dit soort 'echte' stress komt in het huidige leven veel minder voor.

Tegenwoordig hebben mensen stress door geldgebrek, lawaai, schadelijke stoffen, informatie-overvloed, problemen op het werk, keuze-stress en overdaad aan voedsel. Hoe kunnen deze problemen worden opgelost door ons werkingsmechanisme die voor het oplossen van 'echte' stress bedoeld waren?

Wat voor emoties roepen een gebrek aan geld of lawaaioverlast op? En hoe gaan we om met al die industrieel bewerkte voedingsmiddelen en de voortdurende beschikbaarheid daarvan?

Als wij de verschillende routes begrijpen die de stofwisseling kan afleggen en die uiteindelijk tot ziekte kunnen leiden, kunnen we de negatieve effecten van moderne stressfactoren op onze gezondheid verminderen of zelfs uitschakelen. Dan doet de vraag zich voor: als onze systemen en ziekten beïnvloedbaar zijn, hoe kunnen ze dan met niet-toxische interventies positief worden beïnvloed of zelfs genezen?

Het enige antwoord daarop luidt: gedragsverandering met op de evolutie gebaseerde voeding, herstel van de vochthuishouding, beweging en stressregulatie. Als we weten en begrijpen hoe iets functioneert, heeft dat een aantoonbaar positief effect op de motivatie.

Dus laten we zorgen voor herstel en behoud van ónze gezondheid én die van de natuur.

We kunnen niet zonder elkaar!!!

Bron: dr. Leo Pruimboom