Huidproducten en claims

12-09-2024

Een cosmetische claim is specifieke informatie over een product, bijvoorbeeld over de werking, eigenschappen of doelmatigheid van het product. Bijvoorbeeld 'vocht inbrengend', 'anti-rimpelwerking' of 'long lasting'. Een claim zorgt ervoor dat een product opvalt tussen andere producten. De volgende gegevens kunnen een claim vormen: woorden, afbeeldingen, illustraties, merken of beschrijvingen die op producten zijn aangebracht of in reclame. Cosmetische claims moeten volgens de Cosmeticaverordening onderbouwd worden. Mits voldoende onderbouwd en controleerbaar in de productinformatie, zijn claims toegestaan. Anders mogen ze niet worden gebruikt.

Dermatologisch getest

Op sommige cosmeticaproducten staat vermeld 'dermatologisch getest'. Dat betekent dat de fabrikant het product op vrijwilligers heeft getest. Dit kan bijvoorbeeld worden uitgevoerd door een dermatoloog.

Deze dermatologische tests verschaffen de fabrikant informatie over de kans dat zijn product overgevoeligheidsreacties oproept. De tests geven ook informatie over de mate waarin het cosmeticaproduct door verschillende huidtypen wordt verdragen.

Een dermatologische test is geen garantie dat het product geen overgevoeligheidsreactie zal oproepen. Sommige mensen kunnen onverwacht reageren op (een ingrediënt van) een product. Wanneer een dermatoloog een groep willekeurige mensen heeft getest, is het niet volledig uitgesloten dat iemand uit een andere groep door het product wel een huidreactie krijgt.
Bovendien is het optreden van huidreacties mede afhankelijk van zaken als aanleg, het gelijktijdig gebruik van andere producten of andere uitwendige factoren als klimaat en beroep. 

De pH-waarde

van een product of de huid zegt iets over de zuurgraad ervan. Het vetlaagje van de huid heeft een zuurgraad van ongeveer pH 5,8.
Als een product pH-neutraal is betekent dat, dat het product dezelfde pH-waarde heeft als de huid. Dat houdt in dat het product de zuurgraad en dus de beschermende functie van de huid respecteert.
Niet alleen de pH-waarde is maatgevend voor de mildheid van een cosmeticaproduct. Sommige producten hebben een hogere pH-waarde, maar zijn zachter omdat zij een minder sterk reinigend vermogen hebben en de huid minder ontvetten.
pH-schaal : 0 <--- zuur 7 basisch--> 14 

Professioneel gebruik

Op bepaalde cosmeticaproducten staat vermeld 'Professioneel gebruik', soms in iets andere bewoordingen of in een andere taal (bijvoorbeeld 'professional use').

De term 'professioneel gebruik' duidt erop dat het product bedoeld is voor beroepsmatig gebruik. Bij cosmetica kan dat bijvoorbeeld zijn: in een kapsalon of bij een nagel- of schoonheidsspecialist.

Deskundigheid
Cosmeticaproducten waarop staat 'Professioneel gebruik' onderscheiden zich vaak van producten die aan consumenten worden verkocht, omdat ze deskundigheid en training vereisen bij de toepassing ervan. Denk bijvoorbeeld aan professionele producten om het haar te kleuren: het komt heel nauw welke stoffen je met elkaar mengt en in welke concentraties je dat doet. Het gebruik van professionele kappersproducten vraagt om veel praktijkervaring en productkennis. Deze producten gaan naast de gebruiksaanwijzing daarom vaak vergezeld van uitgebreide informatie in klappers en boeken. Sommige leveranciers geven ook gebruikstrainingen.

Een ander voorbeeld zijn professionele peelingproducten. Deze worden alleen door schoonheidsspecialisten toegepast. 

Voor een bepaald huidtype

Cosmeticafabrikanten stemmen hun producten af op de verschillende huidtypen. Op de meeste huidverzorgingsproducten staat vermeld voor welk huidtype ze geschikt zijn. Een gevoelige, snel geïrriteerde huid is bijvoorbeeld gebaat bij een milde, verzorgende en liefst pH-neutrale crème. Iemand met een vette huid kan weer beter een crème gebruiken die de poriën niet verstopt (niet-comedogeen). De meest voorkomende huidtypen die worden onderscheiden, zijn:

  • Gevoelige huid
  • Vette huid
  • Droge huid
  • Gemengde huid

Ongeparfumeerd

U vindt regelmatig op de verpakking of het etiket van cosmeticaproducten de aanduiding 'ongeparfumeerd'. Dit betekent dat de cosmeticafabrikant geen geurstoffen aan het product heeft toegevoegd. Dit is met name belangrijk voor mensen die overgevoelig zijn voor bepaalde parfumingrediënten. Zij kunnen overigens op het etiket nagaan of een cosmeticaproduct parfumingrediënten bevat waarvoor zij overgevoelig zijn. De wetenschap dat een product ongeparfumeerd is, kan ook zinvol zijn bij gebruik in de zon. Met het gebruik van ongeparfumeerde producten voorkomt u het ontstaan van eventuele huidirritaties door de combinatie van parfums in cosmetica en zonlicht.

Niet comedogeen

Comedoon betekent letterlijk mee-eter. Met de term comedogeen wordt bedoeld dat de talgklieren in de huid verstopt kunnen raken. Vooral jongeren hebben hier regelmatig last van. In de puberteit gaan de talgklieren onder invloed van hormonen meer vet afgeven. De poriën van de huid kunnen dan verstopt raken door talg. Dit uit zich als een zwart puntje. Ook volwassenen hebben wel eens last van comedonen. Mensen die last hebben van een vette huid en/of jeugdpuistjes wordt soms geadviseerd om cosmetica te gebruiken waarop staat 'niet-comedogeen'. Deze cosmeticaproducten zouden het ontstaan van nieuwe mee-eters helpen voorkómen. 

Niet op dieren getest

De eisen waaraan cosmeticaproducten- en ingrediënten moeten voldoen, waaronder claims en dierproeven, zijn vastgelegd in de Europese Cosmetica Richtlijn en het Warenwetbesluit Cosmetische Producten. De Europese Commissie heeft op 10 juni 2006 een nieuw richtsnoer gepubliceerd over het claimen van de term 'niet op dieren getest'. In het kort houdt dit in dat een cosmeticabedrijf deze term uitsluitend mag gebruiken wanneer:

  • het product en de ingrediënten niet op dieren zijn getest, onafhankelijk van plaats en tijdstip
  • de fabrikant en leverancier geen dierproeven doen. Dit is van toepassing op de gehele keten: ze voeren zelf geen dierproeven uit en laten ze ook niet uitvoeren
  • geen gebruik wordt gemaakt van ingrediënten die door anderen voor cosmetica zijn ontwikkeld met gebruik van dierproeven of gegevens daarvan

Natuurlijk/plantaardig

De ingrediënten waaruit cosmetica zijn samengesteld, kunnen synthetisch of natuurlijk van aard zijn. Kort samengevat zijn synthetische ingrediënten, stoffen die door de mens zijn gemaakt. Natuurlijke ingrediënten zijn afkomstig uit de natuur. Het onderscheid tussen deze twee is echter niet zo eenduidig als het lijkt. Natuurlijke ingrediënten zijn vaak bewerkt voordat ze worden gebruikt in cosmetica. Natuurlijke oppervlakteactieve stoffen worden bijvoorbeeld verkregen uit de verzeping van plantaardige oliën. Voor de productie van synthetische ingrediënten wordt, naast aardolie, vaak ook gebruik gemaakt van grondstoffen uit de natuur. Zo worden natuurlijke vetzuren gebruikt om synthetische oppervlakteactieve stoffen te produceren. De keuze tussen deze twee typen ingrediënten is van vele factoren afhankelijk. Eigenschappen, kosten, maar ook productfilosofie vormen belangrijke overwegingen om te kiezen voor natuurlijk dan wel synthetisch. Het is niet zo dat het ene type ingrediënt principieel beter is dan het ander. Immers, melkzuur geproduceerd door de melkzuurbacterie (natuurlijk) is niet te onderscheiden van het melkzuur uit de fabriek (synthetisch).

Natuurcosmetica

Gecontroleerde natuurcosmetica zijn herkenbaar aan het BDIH keurmerk. De BDIH is de Federatie van Duitse Industrie en Handelsondernemingen voor geneesmiddelen, reformwaren, voedingsupplementen en lichaamsverzorging. Producten met dit keurmerk verwerken natuurlijke grondstoffen zoals plantaardige olie, vetten en wassen, kruidenextracten en lotions of etherische oliën en aroma's uit gecontroleerde biologische verbouw of wildernis. Hierbij spelen de volgende factoren een belangrijke rol:

  • zorgvuldige keuze van de verwerkte plantaardige grondstoffen
  • ecologische verdraagzaamheid van ieder product
  • milieu- en hulpbronbesparende productieprocessen
  • optimale afbreekbaarheid van grondstoffen
  • spaarzame inzet van herbruikbare verpakkingsmaterialen

Hypoallergeen

Hypoallergeen betekent letterlijk 'verminderde kans op allergie'.
Met de term hypoallergeen op een cosmeticaproduct wordt bedoeld dat er zo min mogelijk stoffen in het product zijn verwerkt die allergische reacties kunnen geven. Mensen die overgevoelig reageren op bepaalde stoffen, zullen minder kans hebben op een allergische reactie als het product dat zij gebruiken hypoallergeen is. Het gebruik van een hypoallergeen product sluit echter niet uit dat iemand overgevoelig reageert. 

Rinse-off versus leave-on

Rinse-off
Rinse-off betekent letterlijk 'afspoelen'. Met rinse-off producten worden cosmeticaproducten bedoeld die u na gebruik afspoelt met water. Denk bijvoorbeeld aan douchegel of shampoo, u verdeelt het product over de huid of in het haar waarna u het afspoelt met water. Rinse-off producten zijn niet geschikt om op de huid of in het haar te laten zitten.

Leave-on
Leave-on betekent letterlijk 'erop laten'. Het zijn cosmeticaproducten die u op het haar of de huid laat zitten. U spoelt deze producten na gebruik niet af met water.

Een voorbeeld van een leave-on product is bodylotion. Het wordt aangebracht op de huid en u laat het daar zitten. Zo kunnen de actieve bestanddelen uit de lotion hun werk doen, zoals de huid verzorgen, doen glanzen of aangenaam doen ruiken. 

Anti rimpel

De termen anti-rimpel en 'anti-age' zijn niet voor niets populair. Veel mensen doen tegenwoordig hun best om er jong, fit en stralend uit te zien. Crèmes waarop de term anti-rimpel staat, bevatten actieve bestanddelen die de huid verzorgen en huidveroudering tegengaan. Het is uiteraard niet gezegd dat het gebruik van een anti-rimpelcrème een rimpelloze huid garandeert. Uiteindelijk krijgt iedereen te maken met rimpels. Een goede verzorging van de huid kan dit proces echter wel vertragen. Rimpels zijn een natuurlijk verschijnsel bij het verouderen van de huid. Vanaf de middelbare leeftijd wordt steeds minder onderhuids bindweefsel en elastine aangemaakt of verliest het zijn werking. Elastine is een stof die bijdraagt aan de elasticiteit (rekbaarheid) van de huid. Zeker wanneer de huid veel wordt blootgesteld aan de zon vindt afbraak van elastine plaats. Wanneer de afbraak van elastine groter is dan de aanmaak ervan wordt de huid slapper en ontstaan rimpels. Op plaatsen waar de huid vaker wordt gevouwen ontstaan eerder rimpels, zoals de fronsrimpels en kraaienpootjes in de ooghoeken.

Anti cellulitus

Met cellulite of 'sinaasappelhuid' wordt in de cosmetische zin verwezen naar een bobbelige structuur van de huid en het onderhuids bindweefsel. De termen 'cellulite' en 'cellulitis' worden regelmatig met elkaar verward. Cellulitis is een ontsteking van de lederhuid en het onderhuidse vetweefsel en dus niet hetzelfde als cellulite. De uitstraling van de huid bij cellulite sluit volgens sommige mensen niet aan bij het huidige schoonheidsideaal van slank en strak. Daarom werken sommige mensen eraan om hun huid weer glad en strak te krijgen. Eén van de mogelijkheden op dit gebied zijn de anti-cellulitecrèmes. De actieve bestanddelen in deze producten dragen bij aan het tegengaan van de vorming en het verergeren van cellulite. Daarnaast staan op het product vaak aanwijzingen met welke bewegingen het moet worden opgebracht. De bewegingen zorgen voor een massage van het huidgebied, om vocht te helpen afvoeren en de doorbloeding te stimuleren. Cellulite is volkomen onschuldig en komt bij vrouwen zeer veel voor, vooral op de dijen en billen. Het heeft niet altijd met de hoeveelheid vet in die gebieden te maken, cellulite komt ook bij slanke vrouwen voor. Bij de vorming van cellulite spelen diverse factoren een rol, zoals hormoonhuishouding, leefstijl, leeftijd en erfelijkheid. Uiteindelijk krijgt ongeveer negentig procent van de vrouwen in meer of mindere mate te maken met cellulite. Dankzij een verschil in opbouw van de huid komt cellulite zelden bij mannen voor.